Det nærmer seg en ny vintersesong, og mange har ønske om å se om det er kommet snø i Josdal.
Dessverre har webkamera vert utilgjengelig over lang tid nå.
Bakgrunnen for at webkamera ikke er tilgjengelig:
For at vi skal kunne vise bilde fra webkamera, er vi avhengige av en stabil og god internett forbindelse. Webkamera som står på pumpehuset bak badeplassen bruker et mobilt modem for å koble seg til internett. Når webkamera ble anskaffet hadde vi EDGE som mobil internett dekning i Josdal. Det vil si at vi i teorien skulle klare å laste opp data med opptil 0,2 Mbit/s. Vi husker alle hvor lang tid det tok for at bildet kom fram i nettleseren.
Etter at Telenor oppgraderte nettet sitt og vi fikk 4G dekning, (som skal kunne levere opptil 40 Mbit/s) bestemte styre seg for å oppgradere webkamera løsningen. Vi så da for oss at det å kjøpe et nytt mobilt bredbånd modem og et SIM-kort som støttet 4G var det som skulle til. Det viser seg at det har vert mer komplisert en dette.
Situasjonen nå:
Det er Viste & Sømme som har levert webkamera løsningen. De jobber nå med en oppdatering av softwaren som driver kamera. Vi har fått informasjon om at den nye løsningen nå står til testing. Fredag den 20. november, skal vi få svar på om denne løsningen er stabil. Vi håper selvfølgelig at den er det og at utstyret igjen kan monteres i Josdal. Om det viser seg at så ikke er tilfelle, vil vi få tilbake den gamle løsningen, slik at vi igjen kan få se bilde av snøforholdene i Josdal.